Friday, March 25, 2011

Buah Kerkut

Kenal tak buah apa ni? Kenal tapi dah lama tak makan atau tengok. Atau memang tak pernah lihat buah comel ni? Inilah dia buah kerkut. Ada setengah tempat yang memanggilnya buah kerekup. Buah kerkut yang masak seperti dalam foto ni rasanya manis-manis kelat+sedikit masam. Untuk menjadikan buah ini lebih manis, ia perlu diuli dengan kedua-dua tapak tangan sehingga lembik sebelum dimakan..

9 comments:

  1. buah kekuk ko ni....kalo ya mmg dah lamaaaaa sangat tak mkn ni..yg last masa kg pasir mas dulu hehe

    ReplyDelete
  2. Buah kekut ni. Yg ni bkn jnis tmbuh tepi sg tu. Buah kecik skt tp rasa lbh krg sama.

    ReplyDelete
  3. salam...
    jadi buah kekkuk ngan buah ceri malaysia lain laaaa???owww baru saya tauu....selama ni saya ingtkn buah kekkuk ngan ceri malaysia ni sama..kat mana boleh dapt buah kkuk ni??.boleh saya kopi gambar buah kekkuk ni...terima kasih sudi singgah blog saya......

    ReplyDelete
  4. As salam Ziema,
    Buah kekut dgn ceri Malaysia mmg lain. Kekut ni payah nk jumpa dh skrg. Dh tmasuk dlm kategori buahan nadir(semakin pupus). Ceri Malaysia tu kat mana2 pn ada. Byk tumbuh tepi2 jln atau bangunan. Ok, blh nk copy tp letak link blog ni ye.

    ReplyDelete
  5. ok..thanx...
    mmg sush nk jumpa ..kecik2 penah makan ...tu dok ingt ceri mlysia tu kekkuk..ehmmm..balik kg nanti nk cari..kalau ada saya amik gbr..hihihi

    ReplyDelete
  6. Kekuk ni jenis buah bermusim. Sekali je dlm setahun ia berbuah. Kira nasib baik la bila kg kena dgn musim ia berbuah.

    ReplyDelete
  7. ada dop gambar pokok kekkuk ni??tok ingt doh ganopokok dio....

    ReplyDelete
  8. Gmbr pkk kekkuk ni ada dlm blog utama saya. Info mengenainya pn ada..

    ReplyDelete
  9. Boleh saya tau mana nak dapatkan benih pokok buah ini

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...